Oszustwo metodą „na BLIK” – policjanci ostrzegają
Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Policjanci regularnie otrzymują kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustwa metodą „na BLIK”. Pokrzywdzeni najczęściej informują, że nieznana im osoba włamała się na ich konto do portalu społecznościowego, po czym przez komunikator skontaktowała się z ich znajomymi i poprosiła o szybką pożyczkę pieniędzy poprzez wygenerowanie kodu BLIK. Zanim komukolwiek przekażemy swoje pieniądze, aby uchronić się przed ich utratą, warto najpierw osobiście spotkać się ze znajomym albo zadzwonić i upewnić się, czy na pewno potrzebne są mu pieniądze.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie podać lub przesłać go do osoby, która się z nią kontaktuje. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Właściciel konta wprawdzie musi potwierdzić każdą transakcję, ale robi to z automatu wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Proceder robi się coraz bardziej popularny. Dlatego ostrzegamy o tego typu przestępstwach i prosimy, aby te ostrzeżenia były przekazywane dalej. Oszuści może już dziś zadzwonią również do Was lub kogoś z rodziny. Ich pomysły są naprawdę przeróżne, mają też już kilka wypracowanych sposobów:
- Pilna pożyczka – przestępca dokonuje włamania na konto w mediach społecznościowych znajomego lub rodziny ofiary. Prosi o wygenerowanie kodu BLIK w związku z potrzebą nagłej pożyczki na niewielką kwotę. Obiecuje, że zwróci dług za kilka dni. Oszust korzystając z tożsamości bliskiej osoby sprawia, że nie dostrzegamy potrzeby dodatkowej weryfikacji osoby, która do nas pisze.
- Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. Oszust przekazuje informację, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. W celu potwierdzenia tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Ofiara niczego nie podejrzewając, udziela żądanych informacji. W kolejnym kroku przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten wykorzystany jest do pobrania pieniędzy z bankomatu.
- Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą jako znajmy lub członek rodziny i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony, a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS;
- bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze;
- sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie;
- zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Policjanci radzą także, aby zawsze zachować czujność i bardzo ostrożnie podchodzić do wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.
podinsp. Ewelina Gromek-Oćwieja/wyk. mat. KGP